Концерт „Дела српских композиторки за глас и клавир“
Нишки културни центар вам представља концерт: „Дела српских композиторки за глас и клавир“, који ће се одржати у петак, 8. децембра 2023, у Малој сали НКЦ-а, са почетком од 19 сати. Улаз је слободан.
Солиста на концерту је сопран Мина Ковач Марковић, која ће наступити уз клавирску сарадњу Душана Марковића. На програму ће се наћи камерна дела еминентних српских композиторки: „Лили Лалауна“, „Авај“ и „Ноћне песме“ Светлане Савић, „Чаробница“ Љубице Марић, као и „Руковети“ Исидоре Жебељан. То су композиције различите по темама, природи и карактеру, али се сусрећу у неколико заједничких тачака попут високе уметничке вредности, интелектуално-емотивне избалансираности, доброг познавања пијанистичке и вокалне технике као и аутентичности.
Пројекат је подржан од стране Фонда за културна давања (СОКОЈ), а подразумева три концерта у Нишу, Новом Саду и Београду. Идеја пројекта је упознавање публике са савременим уметничким језиком и обогаћивање националног идентитета.
Детаљан програм концерта:
Светлана Савић (1971)
„Лили Лалауна“ – Песма за глас и клавир на стихове Иве Андрића (1990)
„Авај“ – Песма за сопран и клавир на стихове Часлава Ђорђевића, Српски сонет (2020)
„Ноћне песме“ – Циклус песама за женски глас и клавир на стихове Јелене Маринков, Сугарфрее (2023)
ОН/ОФФ
<хексаграм 61>
ЛАСИЦА
<после филма>
песмица о драгом богу
Љубица Марић (1909-2003)
„Чаробница“ – Мелодијска рецитација за глас и клавир на стихове Вергилија (1964)
Исидора Жебељан (1967-2020)
„Руковети“ – Пет песама за глас и клавир на стихове народне лирике из Војводине – у адаптацији Исидоре Жебељан, као и на стихове анонимних песника из збирке Српска грађанска поезија, 18. и с почетка 19. века (2000)
Успаванка
Први међустав
Садих ружу…
Други међустав
Сви шајкаши
Ил´ је љубов, ил´ је шала?…
Трећи међустав
Еј, душо…
Мина Ковач Марковић (сопран) је концертна и оперска певачица из Београда. Заједно са пијанистом Душаном Марковићем и мецосопраном Наташом Рашић, оснивач је удружења Барокни витраж које се од 2015. године активно бави извођењем и промоцијом барокне музике путем класичних концерата и мултимедијалних представа. Удружење је добитник награде за пројекат 2016. године организације Опероса.
Завршила је Бечки конзерваторијум (Консерваториум Wиен), где је већ на почетку студија 2011. остварила улогу г-ђице Зилберкланг у Моцартовом „Импресарију“, а потом 2012. улогу прве Кармелићанке у Пуланковим „Разговорима Кармелићанки“. Даље сценско-оперско искуство је стекла у Оперском студију „Борислав Поповић“. Наступала је у многим представама на Великој сцени („Чаробна фрула“, „Сестра Анђелика“, „Слепи миш“ идр.) и на сцени „Раша Плаовић“, а значајно је поменути Гала концерт 2017. са оркестром „Станислав Бинички“, као и оперу „Коштана“ 2019. (диригент-Ана Зорана Брајовић). У театру „Мадленијанум“ је 2015. остварила улогу Анђелике у опери „Орландо“ у сарадњи са Новом београдском опером под вођством диригента Предрага Госте и уз вокалног педагога Маријану Мијановић.
Током 2016. и 2017. је неколико пута наступала у Нишком народном позоришту са Нишким симфонијским оркестром, а представе је дириговала Милена Ињац. Са ансамблом Факултета уметности у Нишу је учествовала на фестивалу Виа понтика (Виа понтица) у Бугарској 2017. Наклоност према савременој музици датира још од 2008. када је као солиста наступала са професорима и студентима ФМУ у композицији Милице Параносић, изведене у Београду и на фестивалу у Будимпешти. Учествовала је у докторској композицији Милорада Маринковића, тумачећи улогу Богородице у „Божићном кондаку“ на концертима у Београду (2014.) и Подгорици (2015.). Деоница првог сопрана јој је била додељена у још једном докторском пројекту сличне тематике под називом „Визатијски сан“, композитора Александра Савића 2021. Тада је наступила са члановима ансамбла „Градилиште“ са којим је остварила сарадњу 2018. године, изводећи композицију Горана Капетановића, односно 2019. Сунђи Хонг на Трибини композитора (диригент: Иван Марковић). На истом фестивалу је наступила и 2021. (композиције Јасне Вељановић и Фридриха Јекера) заједно са ансамблом Метаморфозис. Са истим ансамблом је као солиста учествовала на ауторској вечери композиторке Бранке Поповић 2019. Наступала је и на фестивалима ФЕСТУМ и КОМА.
Од 2019. године редовно концертира са пијанисткињом Јеленом Минић у оквиру ансамбла Дас Дуо. Ансамбл је до сада одржао низ концерата са нарочитим освртом на стваралаштво Густава Малера.
У току свог професионалног усавршавања похађала је курсеве Кристе Лудвиг, Ангелике Кирхшлагер, Олге Макарине, Теодора Корезија, Дарине Такове, Клаудије Едер, Ђорђа Нешића… Освојила је многе прве награде на такмичењима „Петар Коњовић“, „Лазар Јовановић“ и другим значајним такмичењима, као и Хуаwеи стипендију 2014. у Бечу. Као члан ансамбла је са организацијом Опера Оперетта Цлассицал Виенна Сериес 2012. године учествовала на турнеји у више градова Јапана.
Душан Марковић (1984) је пијаниста и професор клавира.
Током професионалне каријере је одржао више солистичких концерата, а највише се истиче његова интерпретација Бахових клавирских концерата (де-мол и Е-дур) у периоду од 2015. до 2017, као и извођење и снимање „Голдберг варијација“ 2019. Велико умеће у интерпретирању барокних и необарокних форми је показао на реситалима у СКЦ-у 2020, одн. у Културном центру Београда и Галерији САНУ 2021. године, а потом у Галерији Коларца 2022.
Барокном музиком се активно бави од 2002. након учествовања на концерту „Баху с дивљењем“ организације ЕПТА на Коларцу. Оснивач је, солиста и клавирски сарадник удружења „Барокни витраж“ од 2015. године.
Значајно је напоменути да је као солиста са Симфонијским оркестром РТС-а под диригетском палицом Станка Јовановића наступио у извођењу композиције за клавир и оркестар Роберта Шумана „Интродукција и алегро апасионато“ 2003. године, која је тада први пут изведена у Србији.
У оквиру циклуса „Одабрани за одабране“ проф. Владимира Стојнића редовно је наступао од 2001. до 2015.
Поред солистичког концертирања се интересује и за камерну музику, те је често наступао и као уметнички сарадник. Један од значјнијих концерата се одржао у КЦ Панчева 2021. године.
Музичку школу „Коста Манојловић“ је завршио у класи проф. Весне Мартиновски, а на Факултету музичке уметности у Београду је дипломирао 2006. године у класи проф. Нинослава Живковића, након чега уписује Интердисциплинарне докторске студије на Универзитету уметности.
Добитник је многих награда на такмичењима у Стрези, Паризу, Београду и Шапцу. Писао је музичке критике за часопис „Балканис“ (Словенија), Радио Београд 1 и 2 идр. Снимао је за РТС1 и 2 1999, 2003. и 2010.
Педагошко искуство је стицао на курсевима Арба Валдме и као гостујући професор у организацији „Умастерy” из Сингапура. Стални је професор клавира у МШ „Живорад Грбић“ у Ваљеву.